HP har draget den lovede konsekvens af gårsdagens skuffende kvartalsregnskab. To topchefer fra de forretningsområder, som klarede sig ringest, er blevet fyret. Det drejer sig om den fremtrædende Peter Blackmore samt Jim Milton - og danskeren Kasper Rørsted, som stod i spidsen for EMEA-regionen.
Kasper Rørsted erstattes af Bernard Meric, som har stået i spidsen for HPs imaging- og printing-gruppe i en række år.
Det var især storage- og serversalget til enterprise-segmentet, som svigtede i det forløbne regnskabskvartal, og Peter Blackmore stod i spidsen for Customer Solutions Group, som blandt andet betjener dette segment. Han refererede direkte til HPs topleder Carly Fiorina. Peter Blackmore erstattes af marketingdirektør Mike Winkler.
Jim Milton var ansvarlig for enterprisesalget på det amerikanske marked.
Det er måske værd at bemærke, at både Rørsted, Blackmore og Milton var i ledergruppen hos Compaq, som blev opslugt af HP for to år siden. Kasper Rørsted stod i spidsen for Compaq i Europa før HP-Compaq-fusionen.
I en meddelelse lægger HP en del af skylden for det dårlige enterprise-resultat på en mislykket implementering af et nyt ordre- og supply chain-system fra SAP. Problemerne har resulteret i en »øjeblikkelig ændring i ledelsen«, lød det ifølge det amerikanske CRN fra Carly Fiorina. Dette kombineret med planer for en forbedring af marginerne forventer hun, vil gøre afdelingen profitabel i fjerde regnskabskvartal.
Ifølge det amerikanske CRN har forhandlere oplevet omfattende forsinkelser ved levering af HP-produkter, herunder servere og storage.
En forhandler udtrykker det således:
»Der skal ske en grundlæggende forandring, så (leverandøren) kan komme tilbage til Compaq-ånden »klarer det« versus HPs ånd »Vi tænker over det«.