Godt to tredjedele af de offentlige institutioner tror på Nettet som en vigtigt kanal i kontakten til borgerne. Samtidig betragter de adspurgte generelt Nettet som det vigtigste kommunikationsmedie overhovedet.
Det viser en aktuel analyse blandt 226 offentlige institutioner og virksomheder, som den danske afdeling af IAA og Statens Information offentliggjorde i sidste uge i forbindelse med uddelingen af "Columbus Ægget" - foreningens pris til årets bedste offentlige informationskampagne.
Analysen, der er foretaget af Megafon, røber dog også, at overraskende mange offentlige institutioner ikke synes villige til at opprioritere den elektroniske kommunikation i budgetterne. 40 procent af de adspurgte institutioner afsætter slet ingen ressourcer til Internet/Intranet på deres kommunikationsbudget. Og kun 18 procent angiver, at bruge halvdelen eller mere af deres informationsbudget på Internet-aktiviteter.
Den lave økonomiske satsning på den elektroniske kommunikation sættes yderligere i perspektiv af, at 93 procent af de adspurgte mener, at kommunikationen med borgerne via Internet/Intranet vil stige i de næste 12 måneder. En tredjedel angiver, at den vil stige med over 50 procent.
Analysen afslører desuden, at institutionerne kun udnytter den elektroniske kommunikation sporadisk og overfladisk. På trods af at 72 procent af institutionerne er i stand til modtage e-mails, modtager over halvdelen af alle institutioner (heraf to tredjedele af kommunerne) slet ikke elektroniske henvendelser fra borgerne.
Samtidig drager de offentlige institutioner ikke nytte af muligheden for umiddelbar og effektiv kommunikation, som Nettet tilbyder. Halvdelen af institutionerne arbejder ud fra, at borgerne kan vente fem dage eller derover på et svar på deres henvendelse.