Selvom online-musiksalget havde en pæn stigning sidste år er pladeselskaberne alligevel skuffede. Salget af digital musik på nettet repræsenterede omkring fem procent af musikbranchens omsætning i Danmark i 2006. Det er kun halvt så meget som ventet. På internationalt plan udgør salget af musikfiler 10 procent af den samlede omsætning med musik.
»Vi sidder tilbage en smule småskuffede. De involverede parter må tage ansvar, for der er ingen, der kan klappe i hænderne over det samlede salg. Især det mobile marked med ringetoner har skuffet. Her har vi kun omsat for godt fem millioner, mens salget af digitale downloads på eksempelvis TDC og iTunes er på 26 millioner. Det er heller ikke imponerende«, siger Jens-Otto Paludan, bestyrelsesformand i IFPI Danmark til Politiken.dk.
Pladeselskaberne kan til gengæld glæde sig over, at det samlede musiksalg er gået frem med 1,5 procent sidste år fra 633 millioner til 643 millioner kroner. Det er første gang siden 2000, at salget af musik ikke er gået tilbage.
Både IFPI og TDC Musik forventer, at den digitale musik runder de ti procent af det samlede salg i år.