To forskellige analysefirmaer, der lever af at måle webtrafik, er samstemmende kommet til den konklusion, at Googles nye browser på ufatteligt kort tid er blevet en reel faktor på markedet.
Det amerikanske analysefirma NetApplications Inc følger udviklingen i Chromes markedsandele på timebasis. Allerede få timer efter at Chrome blev frigivet til download, havde så mange mennesker på verdensplan hentet browseren og taget den i brug, at Google kunne notere sig for en markedsandel på over én procent.
Samme billede blev tegnet hos det irske webanalysefirma Statcounter. I går den 3. september rangerede Google Chrome på listen af browsernes markedsandele med 1,11 procent. I dag den 4. september er andelen øget til 1,15 procent. Tallene er taget fra 18,5 millioner pageviews hos sites, der på globalt plan er dækket af Statcounters trafikovervågning. Til sammenligning havde Internet Explorer i samme statistik 67,81 procents markedsandel i går og 70,87 procent i dag, mens Firefox havde henholdsvis 23,54 procent og 21,26 procent.
»Det er en fænomenal bedrift,« siger Statscounters direktør Aodham Cullen.
Han mener, at Googles browser er et angreb på Microsoft, men at det snarere bliver Firefox, der kommer til at miste markedsandele.