Artikel top billede

Google i krig med indholdsfarme

Google lytter til webskriget om bedre kvalitet i søgemaskinen.

Google, verdens foretrukne søgemaskine, lover at luge ud i søgemaskinens søgeresultater, så der bliver mindre indhold med lav kvalitet. Googles udmelding kommer efter en del kritik i januar.

Matt Cutts, Googles spambekæmper nummer ét, siger, at Google sidste år lavede to ændringer i deres hemmelige søgealgoritme, der skulle mindske betydningen af de såkaldte "indholdsfarme". Det kan være hjemmesider, som spekulerer i at få besøgende via søgninger, som er relativt sjældne, såkaldt "Long Tail" - men uden at have som decideret mål at tilbyde indhold i høj kvalitet.

"Ikke desto mindre, vi har hørt tilbagemeldingerne fra nettet helt tydeligt: Folk efterspørger en endnu større handling på indholds-farme og sider, der primært består af spammy eller lavkvalitets-indhold," skriver Matt Cutts i et blogindlæg.

En metode til at gå efter spam-indhold er at analysere tekster med gennemskuelig brug af emneord. Algoritmen er allerede finpudset, så den tager højde for disse tekster, skriver Matt Cutts.

Han påstår overordnet, at søgemaskinen er meget bedre end for fem år siden, men siger at der de sidste par måneder har været en lille stigning i spam-indholdet.

"I dag er engelsk-sproget spam i Googles søgeresultater mindre end halvt så meget i forhold til for fem år siden, og spam i de fleste andre sprog er endnu mindre end i den engelske. Dog har vi set en lille stigning i spamindholdet i de seneste måneder, og mens vi allerede har haft fremskridt, så har vi nye tiltag undervejs for fortsat at forbedre vores søgeresultater," skriver Matt Cutts.

Han fortæller ikke, hvilke tiltag Google konkret har undervejs, men præsenterer i stedet et kort oprids af, hvad Google allerede har gjort. Han siger, at man tidligere kunne opleve "off-topic spam". Det er altså, hvis du eksempelvis søger efter en information om fodboldstjerner, men i stedet får resultater om viagra-piller. Denne type spam er stort set borte nu, siger han. Det kan tænkes, at han refererer til den såkaldte cloaking, hvor spammere oprettede sider, hvor man med det samme blev viderestillet til en hel anden side. Denne metode, som blev anset for at være blackhat SEO, er Google nu i stand til at gennemskue.

På det seneste er det dog et andet problem, som har trængt sig på: Lavkvalitets-indhold. Det kan være personer, der som Sara skriver tekster med ringe indhold. Det kan også være målrettet affiliate marketing, hvor marketingsfolk får penge ved at lave en hjemmeside og så sende personer videre til et firma. Nogle gange kan siderne være af god kvalitet, andre gange ringe kvalitet.

Matt Cutts slutter af med to bemærkninger. Han hævder, at brugerne har skyhøje forventninger til Google. Derfor bliver den mindste kritik pustet op og bliver opfattet værre, end den egentlig er.

Derudover bemærker han, at nogen har spekuleret i, om Google fortsat lader hjemmesider med lavkvalitetsindhold rangere højt, hvis de er klistret til med Googles egne reklamer fra AdSense-programmet. Denne påstand afviser han. Google respekterer ikke brud på firmaets politik omkring indhold, eksempelvis at man ikke må kopierer andres indhold og så putte det på en side med AdSense-reklamer, siger han. Derudover snyder Google ikke på vægten i søgealgoritmen, hvis siden er med i AdSense-programmet, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere