Google, verdens foretrukne søgemaskine, lover at luge ud i søgemaskinens søgeresultater, så der bliver mindre indhold med lav kvalitet. Googles udmelding kommer efter en del kritik i januar.
Matt Cutts, Googles spambekæmper nummer ét, siger, at Google sidste år lavede to ændringer i deres hemmelige søgealgoritme, der skulle mindske betydningen af de såkaldte "indholdsfarme". Det kan være hjemmesider, som spekulerer i at få besøgende via søgninger, som er relativt sjældne, såkaldt "Long Tail" - men uden at have som decideret mål at tilbyde indhold i høj kvalitet.
"Ikke desto mindre, vi har hørt tilbagemeldingerne fra nettet helt tydeligt: Folk efterspørger en endnu større handling på indholds-farme og sider, der primært består af spammy eller lavkvalitets-indhold," skriver Matt Cutts i et blogindlæg.
En metode til at gå efter spam-indhold er at analysere tekster med gennemskuelig brug af emneord. Algoritmen er allerede finpudset, så den tager højde for disse tekster, skriver Matt Cutts.
Han påstår overordnet, at søgemaskinen er meget bedre end for fem år siden, men siger at der de sidste par måneder har været en lille stigning i spam-indholdet.
"I dag er engelsk-sproget spam i Googles søgeresultater mindre end halvt så meget i forhold til for fem år siden, og spam i de fleste andre sprog er endnu mindre end i den engelske. Dog har vi set en lille stigning i spamindholdet i de seneste måneder, og mens vi allerede har haft fremskridt, så har vi nye tiltag undervejs for fortsat at forbedre vores søgeresultater," skriver Matt Cutts.
Han fortæller ikke, hvilke tiltag Google konkret har undervejs, men præsenterer i stedet et kort oprids af, hvad Google allerede har gjort. Han siger, at man tidligere kunne opleve "off-topic spam". Det er altså, hvis du eksempelvis søger efter en information om fodboldstjerner, men i stedet får resultater om viagra-piller. Denne type spam er stort set borte nu, siger han. Det kan tænkes, at han refererer til den såkaldte cloaking, hvor spammere oprettede sider, hvor man med det samme blev viderestillet til en hel anden side. Denne metode, som blev anset for at være blackhat SEO, er Google nu i stand til at gennemskue.
På det seneste er det dog et andet problem, som har trængt sig på: Lavkvalitets-indhold. Det kan være personer, der som Sara skriver tekster med ringe indhold. Det kan også være målrettet affiliate marketing, hvor marketingsfolk får penge ved at lave en hjemmeside og så sende personer videre til et firma. Nogle gange kan siderne være af god kvalitet, andre gange ringe kvalitet.
Matt Cutts slutter af med to bemærkninger. Han hævder, at brugerne har skyhøje forventninger til Google. Derfor bliver den mindste kritik pustet op og bliver opfattet værre, end den egentlig er.
Derudover bemærker han, at nogen har spekuleret i, om Google fortsat lader hjemmesider med lavkvalitetsindhold rangere højt, hvis de er klistret til med Googles egne reklamer fra AdSense-programmet. Denne påstand afviser han. Google respekterer ikke brud på firmaets politik omkring indhold, eksempelvis at man ikke må kopierer andres indhold og så putte det på en side med AdSense-reklamer, siger han. Derudover snyder Google ikke på vægten i søgealgoritmen, hvis siden er med i AdSense-programmet, siger han.