Amerikanske Dell har taget en ordentlig luns af det danske skærmmarked. På blot et år har selskabet øget sin markedsandel på fladskærmsmarkedet fra 9 procent til 18,3 procent. Det viser den seneste opgørelse fra det engelske analysehus Meko DisplayCast, der har specialiseret sig i analyse af de europæiske monitor-markeder. Analysen gælder salget i 4. kvartal af 2003 - og sammenligningsperioden er 4. kvartal 2002.
Nummer to er Acer, der er strøget frem fra en placering som nummer ni sidste år. Selskabet har øget sin markedsandel fra 5,1 procent til 11,9 procent.
Neovo toppede listen i 4. kvartal af 2002, men er slet ikke at finde blandt de ti mest solgte mærker i 4. kvartal af 2003.
Top-10 listen viser, at ingen af de danske mærkevarer ligger med helt i front. I parentes er mærkets andel i 4. kvartal 2002.
1.Dell - 18,3 procent (9,0)
2.Acer - 11,9 procent (5,1)
3.Samsung - 10,8 procent (9,5)
4.HP - 10,1 procent (7,6)
5.IBM - 7,0 procent (8,0)
6.Fujitsu-Siemens - 6,0 procent (6,1)
7.Philips - 5,9 procent (5,5)
8.ViewSonic - 5,7 procent (8,8)
9.Proview - 4,0 procent (ikke oplyst)
10.Packard Bell - 2,5 procent (ikke oplyst)