”Nyd sommeren med din mobil. Køb et SMS-klippekort for kun 135 kr. med 24 klip a 1 zone til bus, tog og metro…..”.
Sådan lød indledningen på den sms-besked, som DSB S-tog ved en fejl udsendte til omtrent 200.000 kunder for et halvt år siden.
Forbrugerombudsmanden, der sørger for at firmaer lever op til forbrugerlovgivningen, har derfor nu meldt det statslige jernbaneselskab til politiet og anbefalet en bøde på 800.000 kroner.
Det var kunder, som havde købt billet via sms, der i strid med lovgivningen denne sommer fik tilsendt spam uden at have givet samtykke. I forbindelse med billetkøbet skal kunden også kunne afvise at modtage reklame med e-mail eller sms. Men denne mulighed fik DSB S-tog’s kunder dengang ikke, konkluderer Forbrugerombudsmanden.
Bøden kan blive gigastor
Forbrugerombudsmanden har anbefalet politiet at give DSB en bøde på 800.000 kroner. Beløbet er ikke set i den størrelse, siden teleselskabet Debitel, nu kaldet CallMe, for fem år siden fik 400.000 kroner i bøde. Oprindeligt idømte Sø- og Handelsretten teleselskabet rekordbøden på to millioner kroner for at udsende 12.000 sms-reklamer og 36.000 emails til danskere, der ikke var kunder i forvejen hos selskabet. Højesteret sænkede senere i 2005 bøden til 400.000 kroner.
Når Forbrugerombudsmanden anbefaler en bøde på 800.000 kroner til DSB, hænger det sammen med antallet af sms-beskeder, forklarer Forbrugerombudsmanden til ComON. Beløbet kunne dog have været større, hvis der var tale om danskere, der end ikke var kunder hos selskabet i forvejen.