I forvejen er TDC ramt af driftsproblemer, der har skabt unødig ventetid for sim-registrering for 10.000 mobilkunder. De driftsforstyrrelser nåede knapt nok at blive fikset før TDC blev ramt af lynet.
I løbet af onsdag morgen og formiddag måtte TDCs kunder stadig lægge ryg til følgerne af et lynnedsalg, som dagen forinden havde lammet en server-station. Nogle sms'er er ikke nået frem, mens andre har modtaget den samme sms flere gange, erkender selskabet.
"Når en sms ikke når frem, bliver den gensendt efter et minut. Når den stadig ikke sin modtager, gensendes den med stigende intervaller. Først efter 72 timer opgiver systemet helt at nå sin modtager. I realiteten betyder det, at selvom der er netværksudfald, når stort set alle sms'er frem i sidste ende," fortæller Nicolaj Due, kommunikationsdirektør i TDC.
Han lover, at TDC ikke vil bonne brugerne for de ekstra sms'er:
"Vi kan love, at de ophobede sms'erne vil være fremme i løbet af eftermiddagen. Og selvom man har modtaget flere udgaver af den samme sms, skal man naturligvis kun betale for en," siger Nicolaj Due.
TDC vurderer, at der i perioden fra i aftes til i morges er sendt omkring 2 millioner sms'er fra TDC-mobiltelefoner. Omkring halvdelen af dem blev påvirket af forsinkelserne.