Oracle har fået en kraftig påtale, fordi selskabet har misbrugt en Gartner-undersøgelse i en Oracle-reklame i Wall Street Journal. Gartners ombudsmand understreger, at reklamen fra Oracle kategorisk misbruger gartners undersøgelses-data. Det skriver eWeek.com.
Reklamen, der blev trykt i Wall Street Journal den 28. november i år, hævdede, at 94 procent af kunderne kører up-to-date Oracle-applikationer, og samtidig påstod reklamen, at kun fire procent af SAP-kunderne kører up-to-date applikationer fra konkurrenten.
Reklamen hævdede desuden, at SAP-applikationerne er "så dyre og svære at opgradere, at 96 af SAP-kunderne ikke gør det."
»Ved at sammenligne 94 procent med fire procent har Oracle sammenlignet tal for to forskellige perioder og har desuden taget alle Oracle-applikationer fra release 11i, (der spænder over en fem-årig periode, red.) og sammenlignet dem med en enkelt version af SAP (der blev udsendt i marts 2005, red.),« skriver Gartners ombudsmand, Nancy Erskine, i sin weblog.