I Sydkorea er man verdensmester i bredbånd – ikke mindst takket være online-spil som Starcraft, som har en enorm popularitet i det sydøstasiatiske land. Men det kan også blive for meget, og landets regering forsøger nu at begrænse den tid, som børn og unge tilbringer med at spille online.
Det første skridt bliver et spilforbud til alle børn i den skolepligtige alder mellem kl. 24.00 og 08.00 på hverdage for at forhindre, at børnene tilbringer hele natten med at spille.
Dernæst skal internet-forbindelsens hastighed begrænses automatisk når spillerne har været logget på i et bestemt stykke tid.
Landets kulturministerium har opfordret de forskellige spiltjenester og internetudbydere til at implementere de nødvendige tekniske ændringer i deres systemer.
Spillerne skal fremover oplyse deres nationale identitetsnummer, som inkluderer fødselsdatoen, og det skal så bruges til at spærre for adgang for skolebørn på bestemte tidspunkter.
Tre populære virtuelle verdener, Barameui Nara, Maple Story og Mabinogi, skal indføre denne spærring senere på året.
De to rollespil Dungeon and Fighter og Dragon Nest er de første, som skal teste planerne om at begrænse forbindelsens hastighed.
De sydkoreanske bredbåndsforbindelser er blandt de hurtigste i verden og private husholdninger betaler typisk omkring 25 dollar om måneden for 100 Mbit/s-forbindelser.
Men der er også stadig flere problemer med spilafhængighed. En aktuel sag med et par, der lod sin baby sulte ihjel mens de brugte op til 12 timer om dagen på netcafeer, har fået stor mediedækning. De står nu anklaget for uagtsomt manddrab.