Hvorfor sætte voksne til at udtænke hvad børn skal lege med, når man kan få børnene selv til at være designerne? Det tager man nu konsekvensen af hos den nødlidende danske legetøjskoncern Lego. Koncernen sætter en helt ny it-satsning i søen, hvor kunderne (børnene) selv kan designe deres legomodeller via internettet.
Og den jyske legetøjsfabrikant har så stor tiltro til it-satsningen at man ikke er bange for at erklære at den ganske enkelt skal redde den skrantende familiekoncern.
»Det er et spændende projekt, som sammen med andre nye projekter, skal være med til at løfte os,« siger kommunikationsdirektør Trine Nissen fra Lego til Børsen.
It-projektet, der konkret hedder "Lego Factory", forventes at kunne øge Legos indtjening med op mod 300 millioner kroner om året. Det er det første store udspil fra den nye Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp.
Lego-koncernen omsatte sidste år for 6,7 milliarder kroner og fik et underskud før skat på 1,2 milliarder kroner.