Analysevirksomheden forventer, at den globale omsætning på antivirussoftware går i vejret fra 1,97 milliarder dollar sidste år til 3,98 milliarder dollar i 2007. Den største overordnede kundegruppe er virksomheder og offentlige institutioner med en andel på 76 procent i 2007.
Stigningen skyldes den voksende mængde angreb mod IT-systemer, men især at disse angreb er af meget forskelligartet natur. Det betyder, at virksomheder og private efterhånden vil opgradere til såkaldte »multi-layered« beskyttelsessystemer.
Det vil også blive mere almindeligt med adfærdsanalyse på netværk for på den måde at kunne modstå angreb fra nye, ukendte virus-former. Hurtigt spredende angreb som den nylige »cocktailvirus« SoBig øger kundernes efterspørgsel efter denne nye, komplicerede beskyttelsesform.
Også de kommercielle interesser, der er påvist bag visse virusser, øger efterspørgselen efter antivirusløsninger.
»Det debatteres på markedet, om der vil komme endnu mere sofistikerede virusser, som kan benyttes til industrispionage. Det samme gælder for ondsindet mobilkode. Det vil øge pressens dækning af antivirus-området og vil nære behovet for produkter på dette marked,« siger brancheanalytiker Jose Lopez fra Frost & Sullivan.