Op mod 300.000 svenskere kan se frem til erstatning på 200 svenske kroner, da der i julen gik fjeldged i den for svenske TeliaSonera. Dermed skal selskabet betale op mod 60 millioner svenske kroner i erstatning.
Teleselskabet fik problemer med en af selskabets seks mailservere den 16. december, og den 3. januar gik den så helt ned. Samtidig svigtede sikkerhedskopieringen og resultatet var, at 300.000 kunder mistede mails.
Det svenske Post- og Teletilsyn kræver nu en forklaring fra TeliaSonera.
»Vi vil også vide, hvordan de sikrer, at det ikke sker igen,« siger Patrik Bystedt fra tilsynet.
De værste konsekvenser rammer de 10 procent af kunderne, som udelukkende brugte webmail. De kan have mistet al post for perioden. Men 90 procent brugte forskellige mailprogrammer, og derved har de med høj sandsynlighed fået hentet en del mails ned på computeren, inden mailserveren gik helt ned.
Telia oplyser at have hentet eksperter, der skulle redde serveren, dog uden resultat. Derfor må de berørte kunder nøjes med gavekortet på 200 svenske kroner som plaster på såret.