Efterhånden som markedet for mobiltelefoner i de højtudviklede lande bliver mættet, vil producenterne blive tvunget til at dumpe priserne for at opretholde de nuværende salgstal og den nuværende omsætning. Det viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet iSuppli.
Ifølge den amerikanske nyhedstjeneste ZDnet forudser iSuppli, at mobil-producenternes globale omsætning vil falde fra 710 milliarder kroner i 2005 til 677 milliarder kroner i 2006 - et fald på 4,7 procent - og iSuppli forventer ikke, at priserne vil stige før 2009, når forbrugerne begynder at efterspørge mere sofistikerede 3G-mobiler.
Den svigtende omsætning vil ifølge iSuppli tvinge producenterne til at sætte prisen ned i et forsøg på at tiltrække nye kunder i lande som Indien og Kina, og analyseinstituttet forudser, at gennemsnitsprisen på en mobiltelefon vil falde med ni procent i det kommende år - fra 876 kroner i 2005 til 796 kroner i 2006.
Mobiltelefonen er uden sidestykke verdens mest solgte stykke forbrugerelektronik. I 2005 blev der solgt 810 millioner mobiltelefoner på verdensplan, og i år ventes tallet at stige til 850 millioner.
Til sammenligning bliver der hvert år solgt cirka 200 millioner tv-apparater.