Globalt set blev der solgt 251 millioner mobiltelefoner i årets tredje kvartal. Det er en fremgang på 21 procent i forhold til 2005. Salget er især boomet i Asien, hvor specielt Indien og Kina tegner sig for de helt store stigninger.
Den aggressive priskrig har gjort livet sværere for branchens mindre spillere. Nokia, Motorola og Samsung sidder i fællesskab på 68 procent af markedet. Mens BenQ, LG og Sony Ericsson deler 16 procent af markedet. De resterende 16 procent fordeles blandt en lang række mindre producenter. Det viser en opgørelse, som Gartner har udarbejdet.
Nokia er stadig verdens største med en markedsandel på 35,1 procent, en fremgang 2,6 procent i forhold til 2005. Den finske producent følges af Motorola og Samsung, der sidder på henholdvis 20,6 og 12,2 procent af markedet.
Virksomhed | markedsandel Q3, 2006 | markedsandel q3, 2005 |
Nokia | 35,1 | 32,5 |
Motorola | 20,6 | 18,7 |
Samsung | 12,2 | 12,5 |
Sony Ericsson | 7,7 | 6,7 |
LG | 6,0 | 6,5 |
BenQ mobile* | 2,4 | 4,7 |
andre | 16,0 | 18,3 |
Kilde: Gartner
*Procentsatserne for BenQ og Siemens samlet.