Politiske tv-reklamer holder nu deres indtog i den danske valgkamp. På traditionelt tv er det stadig forbudt at agitere for politiske budskaber, men på nettet er der ingen regler. Og det benytter de to regeringspartier Venstre og Konservative sig af i den igangværende valgkamp.
Begge partier har således fået lavet små film, som ligger på forskellige nyhedssites og umiddelbart ligner almindelige bannerreklamer. Men når musen køres henover starter en lille film.
»Vi kalder det levende valgplakater, og handler om at bruge internetmediet på mediets præmisser,« forklarer kommunikationskonsulent hos de Konservative, Morten Grøn, til IT-avisen ComON.
De Konservative kører i første omgang en række film, hvor partiets ministre taler.
»Politikere er jo altid interesserede i at kunne tale direkte til vælgerne, og det åbner det her mulighed for,« siger Morten Grøn. Senere i valgkampen er det meningen at dele at den valgfilm, som partiet har fået produceret til præsentationsudsendelserne i det traditionelle tv, også skal køre på nettet.
Også hos regeringspartneren Venstre har man set sig lun på de politiske tv-reklamer på nettet.
»Vi har lavet små reklamefilm specielt til nettet med de gennemgående Venstre-budskaber, som vi også slår på i brochurer, plakater og lignende,« fortæller Martin Vith, politisk sekretær i Venstre.
Ifølge ComON's kilder har også Socialdemokratiet pønset på at bruge tv-reklamer på nettet, men valgt at droppe ideen igen. Det har dog ikke været muligt at få kontakt til Socialdemokratiets partisekretær Jens Christiansen, for at få uddybet partiets strategi på området.