Den tyske mediekoncern Bertelmanns millioninvestering i fildelingsnetværket Napster skal hentes hjem med e-commerce og en ny betalingsmodel for den populære tjeneste. Endnu er det lidt tåget, hvordan Napsters fremtid skal sikres, men det første skridt er taget med et nyt samarbejde mellem Bertelsmann-datterselskabet CDNow og Napster.
CDNow er en Internet-forretning med et omfattende sortiment på flere millioner musik-CD'er. I den nyeste version af Napsters software, 2.09, er der indbygget en funktion, som automatisk linker fra alle musiktitler til den pågældende CD hos CDNow. De mange millioner Napster-brugere skal altså lokkes til at bestille musik-skiven hos CDNow, når de har lyttet til en sang som MP3-stream.
En talsmand for Bertelsmann e-Commerce Group siger at samarbejdet mellem CDNow og Napster skal overbevise pladeselskaber om, at der en god ide at distribuere sin musik gennem peer-to-peer systemet. Ved at tillade kopiering af sange i fildelingsnetværket kan pladeselskaber i sidste ende opnå et øget salg.
Indtil nu er det dog kun Bertelsmann-datterselskabet BMG og det tyske independent-label Edel Music, som har accepteret at stille sit musik-katalog til rådighed gennem Napster.
(Kilde: Futurezone/Reuters)