Danskerne vil have designede pc'er i hjemmene. De gammeldags beige computere er så upopulære, at kæderne Merlin og Electronicworld forventer at de er uddøde inden for et år. Ifølge indkøbschef Jan Risbjerg fra Danmarks næststørste radio/tv-kæde, Merlin, skal årsagen til den øgede efterspørgsel på design blandt andet findes i, at kvinderne nu - i modsætning til tidligere - har større indflydelse på valget af computer.
»Kvinderne er i langt højere grad med til at vælge computeren end tidligere, hvor det primært var manden, der købte husets computer, fordi det i høj grad var ham, der benyttede den. Hvor mændene går meget op i teknikken, lægger kvinderne mere vægt på designet,« uddyber Jan Risbjerg, der er ansvarlig for indkøb af computere til 46 Merlin-forretninger og fem ElectronicWorld-butikker landet over.
Han skyder på, at der bæres fire designcomputere ud af forretningerne, for hver gang der sælges en enkelt beige computer.
»Så stor er efterspørgslen på design-produkter. Jeg er ret overbevist om, at vi om et år slet ikke ser de traditionelle beige pc'er på privat-markedet længere,« spår Jan Risbjerg.
Den danske computerproducent Amitech, er et af de firmaer, der har haft stor fokus på designet. Amitech lancerede i efteråret 2001 sin første serie af designer-pc'er, der ifølge Amitech selv straks blev et hit blandt forbrugerne. Allerede i det første år udgjorde design-pc'erne 38 procent af Amitechs samlede pc-omsætning.
Nu tager selskabet skridtet fuldt ud og gør helt op med de beige computere. Fremover vil alle standard-pc'er fra Amitech være holdt i moderne sølvgrå farver.
»Særligt her i Skandinavien vil folk ikke længere blot have almindelige produkter. Vi har set designtendensen med en række forbrugerprodukter i flere år, og nu mærker vi det også på pc-markedet. Det er ikke længere nok, at et produkt er funktionelt - det skal også være flot,« forklarer Lars H. Bjerg, administrerende direktør i Amitech.
Den samme tendens, som nu gør sig gældende med pc-kabinetterne, har i de seneste par år gjort sig gældende for fladskærme. Ifølge analysevirksomheden IDC udgør fladskærme nu godt 30 procent af alle solgte computerskærme i Europa, og ventes i løbet af i år at overhale de traditionelle skærme.