Vinfirmaet Philipson Wine skal betale en bøde på 40.000 kroner, fordi vinfirmaet har overtrådt markedsføringsloven.
Firmaet indrømmer, at de har udsendt næsten 1.000 mails uden først at have spurgt modtagerne, om de ønskede at blive kontaktet.
»En bøde i denne størrelsesorden har efter min mening ikke en tilstrækkelig præventiv effekt. Men med den nye markedsføringslov, der træder i kraft den 1. juli, forventer jeg, at vi igen vil se væsentligt højere spambøder,« siger Forbrugerombudsmanden, Hagen Jørgensen.
Spam-sagen stammer tilbage fra 2004, hvor cirka 100 personer klagede til forbrugerombudsmanden, fordi de blev spammet med reklamer af Philipson Wine.
Markedsføringslovens § 6a forbyder firmaer at sende reklamer til modtagere, der ikke har sagt ja tak, ved brug af telefax, e-mail eller anden elektronisk post. Det skriver Forbrugerstyrelsen.
Med Philipson Wines bødepris på cirka 40 kroner per mail er prisen for spammails steget meget. Teleselskabet Debitel blev sidste år idømt en bøde på 400.000 kroner for at have udsendt spam-sms'er til knap 50.000 kunder hos konkurrenten Telmore. Det svarede til en bødepris på 8 kroner. Efter den sag mente forbrugerminister Lars Barfoed, at bødeprisen per mail eller sms skulle op på 100 kroner.