Telias annoncerede farvel til det danske ADSL-marked er et taktisk spil, der skal lægge pres på de danske politikere. Det mener TDC's koncernchef Henning Dyremose. I et interview med Børsen siger Dyremose, at han er villig til at vædde på, at Telia er tilbage i rollen som udbyder af bredbånd inden for blot tre-fire måneder.
»Jeg mener, at det har været en smule taktisk, at de har været ude og annoncere, at de stopper - simpelt hen for at lægge pres på myndighederne,« siger Dyremose til Børsen.
I sidste uge meddelte Telia at de trak sig fra markedet for ADSL til private brugere fordi de regulatoriske forhold ifølge selskabet gør det umuligt at tjene penge på det marked. Telia har blandt andet klaget over at det tager TDC fem uger at levere en ADSL linie til dem, samt at prisen på det rå kobber er for høj. Den skal halveres før TDC's konkurrenter kan få en forretning til at holde sammen. Prisen for den rå kobber fastlægges af IT og Telestyrelsen.
Ifølge Henning Dyremose vil Telia vende tilbage til markedet inden for fire måneder. De har slet ikke noget valg, mener han.
»Jeg har forstået, at Telia vil være fastnet-virksomhed, og så skal de også have bredbåndsprodukter, for fastnettet handler mere og mere om bredbånd.«