En undersøgelse foretaget af amerikanske Yankee Group viser, at 46 procent af kunderne i JD Edwards og Peoplesoft overvejer at skifte leverandør efter Oracle´s overtagelse af de to selskaber.
Yankee har spurgt 200 kunder hos Peoplesoft og JD Edwards. Ud af dem svarer 46 procent, at de overvejer at finde en ny ERP-leverandør efter overtagelsen. 31 procent svarer, at de ikke har taget stilling endnu. Undersøgelsen er dog lavet før Oracle meldte ud om planerne for Peoplesoft´s produkter.
Ifølge undersøgelsen er det ikke tilliden til Oracles produkter, den er gal med. Langt størstedelen giver nemlig udtryk for, at de er bekymrede for, om de kan få ordentlig service og support efter overtagelsen.
Direktøren for Oracle i Danmark er dog fortrøstningsfuld når det gælder om at nå målet og fastholde 95 procent kunderne fra Peoplesoft:
»Kunderne har været lidt urolige for om der fortsat ville være service og support på deres Peoplesoft-produkter. Vi har meldt klart ud, at vi vil fortsætte udvikling og support på Peoplesoft´s produkter i hvert fald indtil 2013, hvor vores nye produktlinie, Fusion, vil være fuldt indfaset,« siger Stig Jørgensen, administrerende direktør for Oracle i Danmark.
Direktøren gør opmærksom på, at Yankee´s undersøgelse er lavet, før Oracle kom med en udmelding om retningen på Peoplesoft´s produkter. Han siger, at det er hans klare indtryk, at kunderne er mere rolige nu.
»Vi har forsikret kunderne om, at de ikke bliver ladt i stikken, og det er blevet godt modtaget i markedet. Jeg har tillid til at vi kan nå målet om at fastholde en stor del af kunderne fra Peoplesoft,« siger Stig Jørgensen.
Direktøren erkender, at selskaber som SAP, Siebel og Microsoft står på spring for at score kunder fra Oracle.
»Sådan er det altid, når der er store fusioner i markedet, så bliver kunderne erklæret for lovlige mål, og de andre selskaber går ind, og forsøger at hente kunder. Det er ikke noget nyt. De tilbagemeldinger vi har fået efter fusionen, og vores garanti for fortsat udvikling og support tyder på at kunderne er afventende, og indtil videre bliver hos os,« siger Stig Jørgensen