Både partierne og de enkelte kandidater gør meget ud af også at være repræsenteret med politiske budskaber på nettet. Men i virkeligheden er det langt hen ad vejen skønne spildte kræfter, fastslår ekspert i politisk kommunikation, Rasmus Jønsson, fra Roskilde Universitetscenter.
»Der er ikke de store antal stemmer at hente på internettet. Det er en meget offensiv handling at logge sig ind på en hjemmeside, og vi bliver i forvejen bombarderet med så mange budskaber i det offentlige rum, at det ikke er på nettet at tvivlerne overbevises,« forklarer Rasmus Jønsson til IT-avisen ComON.
Han ser derimod internettet som et redskab til at klæde de lokale partisoldater på.
»Det er godt til at koordinere budskaberne, så de lokale kandidater og partimedlemmer kan se hvad partiet mener om aktuelle emner,« siger Rasmus Jønsson.
Samtidig vurderer han, at vi i den kommende valgkamp vil se en opblomstring af blandt andet weblogs og små hjemmelavede videoklip med politiske budskaber, som det var tilfældet under den amerikanske præsidentvalgkamp i efteråret.
»Weblogs vil formentlig slå igennem og blive sådan en slags ugødet græsrodsjournalistik,« vurderer Rasmus Jønsson.
Partierne forventes tilsammen at bruge mere end 100 millioner kroner på de næste tre ugers valgkamp.