Flere veluddannede mødre er vant til at have travlt. Nu er det blevet in at passe den nyfødte pusling og åbne en butik på nettet.
Det er nemlig blevet både let og økonomisk overkommeligt at starte en netbutik, ligesom friværdier og økonomisk tryghed har gjort, at kvinder med små børn tør tage udfordringen op, skriver Urban.
Sådan lyder meldingen fra direktør i virksomheden Spamfighter og tidligere Jubii-stifter Martin Thorborg, der også driver iværksætterforummet www.amino.dk.
Her har han den senere tid oplevet en klar tendens til, at kvinderne er blevet mere selvrealiserende - og at barselsperioden er et oplagt tidspunkt at prøve, om vingerne kan bære.
»Det er en klar, klar tendens, at kvinderne er begyndt at forfølge de ideer, de får, når børnene sover. Og fordi adgangen til at begynde en netbutik er så let, er det blevet noget, næsten alle kan komme i gang med på få uger uden at knække nakken. Og mange får faktisk succes med det,« siger Martin Thorborg.
Direktør for Dansk Internet Handel Morten Kamper vurderer at omkring 5-600 af de cirka 7.700 netbutikker er startet op af kvinder.
»Der bliver startet et hav af nye netbutikker, og mange handler ikke kun om økonomisk overlevelse men mere om at prøve det af,« siger Morten Kamper.
Tendensen genkendes i Dansk Iværksætterforening, hvor en stadigt større andel af foreningens medlemmer netop er mødre, der har brugt barselsperioden til at pleje trangen til at søsætte egen virksomhed på nettet.
»Mange er veluddannede kvinder, der har styr på marketing og økonomi, men som ønsker sig en tilværelse, der er mere fleksibel og lettere at kombinere med børn. Og vores opfattelse er, at rigtig mange af deres projekter er bæredygtige, når børnene skal i institution,« siger hun.