I morgen modtager StarTour, TV2 eller Wupti den såkaldte searchpris ved E-handelsprisen. Da prisen blev introduceret sidste år skabte den ellers debat og flere i branchen varslede boykot.
Seo-konsulenter med Mikkel deMib Svendsen i spidsen mente, at det decideret var dumt at lade sig indstille til prisen, fordi man på den måde blotter sine tricks og arbejdsmetoder.
Men selv om mange seo-firmaer har frabedt sig at deltage, så bliver konkurrencen gennemført.
I de to search-kategorier er der nemlig indstillet 52 virksomheder.
»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi er dybt uenige i Mikkel deMib Svendsens betragtninger. Vi mener, at han skyder helt ved siden af. Mængden af nominerede firmaer illustrerer også, at vi har været i stand til at finde firmaer, der gerne vil vinde prisen,« siger kommunikationschef Henrik Thiel fra FDIH.
Handicap-prisen 2009
Men 52 tilmeldte firmaer får ikke Mikkel deMib Svendsen til at ændre holdning til prisen.
»Lige meget hvor meget man advarer folk mod noget, så vil der altid være nogle tosser, der ikke lytter,« siger han.
Et af kritikpunkterne mod prisen er, at man for eksempel kan hjælpe sine konkurrenter med et indblik i de søgeordskampagner, som måske lægger til grund for en succesfuld onlinekampagne.
Men hvis StarTour, TV2 eller Wupti vinder prisen, så stiller de sig jo næppe op på talerstolen og snakker løs om alle detaljer om kampagnen?
»Man bliver jo nødt til at sige, hvad vinderne har gjort særligt godt i forhold til resten. Hvis FDIH ikke gør det, så svarer det til at sige: Du har løbet det hurtigste 100-meter-løb, men vi vil ikke sige hvor hurtigt du løb,« siger Mikkel deMib Svendsen, der uddyber kritikken på sin blog.
Han mener derfor ikke, at det er de bedste seo-folk, der bliver kåret i morgen. De holder sig væk.
Prisen er en god ting
Men sådan hænger det ikke sammen, mener Jacob Laurvigen fra STANDOUTMEDIA. Han vil hellere end gerne indstilles.
I år har han ikke været opmærksom på prisen, og har derfor ikke tilskyndet sine klienter til at deltage. Men han er overrasket over den store modstand mod konkurrencen:
»Selvfølgelig kan man have en konkurrence, hvor man vurderer kvaliteten at et stykke arbejde. Det er kun sundt for branchen, at der kommer fokus på gennemtænkte online strategier og ikke kun på det, som kan kaldes "quick & dirty"-løsninger,« siger Jacob Laurvigen.
Men kritikerne siger jo ikke, at de laver finurligheder, som ikke tåler dagens lys. De vil bare ikke fortælle om for eksempel sammensætningen af søgeordskampagner, som konkurrenterne så kan læne sig op af?
»Det er alt for kortsigtet hvis hele ens succes er bundet op på "lette tricks". Der skal ligge noget kvalitetsarbejde og en overordnet online strategi bag,« siger STANDOUTMEDIA direktør Jacob Laurvigen.
»I bund og grund gælder det om for virksomhederne, at få kvalitativt indhold publiceret på nettet, som taler godt om det produkt, man forsøger at sælge. Mange search bureauer bruger i stedet alle sine kræfter på at udnytte de regler, som søgemaskinerne bruger til at vurdere indholdet. Men de regler ændrer sig hele tiden, og så kan en virksomhed ende med at stå tilbage uden at have publiceret noget kvalitetsindhold over hovedet og skal så begynde helt forfra« siger Jacob Laurvigen.
Man kan allerede nu se samtlige nominerede her. I alt konkurrerer 219 forskellige virksomheder om prisen i morgen.