IT-gigantens danske specialområder transport og logistik bliver ifølge Børsen væsentlig styrket af en stor kontrakt med verdens tredje største containerederi, det franske CMA-CGM og dets 275 skibe.
Aftalen med IBM ses som en udløber af, at IT-virksomheden overtog Maersk Lines IT-opgaver efter købet Mærsk Data fra A.P. Møller Mærsk i slutningen af 2004.
»Nu har både nummer et og nummer tre på verdensranglisten valgt at placere en del af deres IT-opgaver hos IBM. Det styrker kompetencen, som vi er førende på i Danmark, og det viser hvilken rolle logistik og transport betyder herhjemme,« siger Michael Lund Hansen til Børsens Nyhedstjeneste, BNT.
I en erkendelse af, at det kræver stor ekspertise at styre og overskue containertransporten på globalt plan har Maersk Line og CMA-CGM outsourcet de vigtigste IT-opgaver til IBMs danske specialområder.
Men Michael Lund Hansen har ikke at den nye aftale vil skabe flere arbejdspladser i Danmark.
»Generelt går vi ud med en global leverancemodel, hvor der eksempelvis benyttes resourcer i Indien i én sammenhæng og transport spidskompetancer i Danmark i en anden sammenhæng - uafhængigt af hvor kunden befinder sig geografisk,« siger han til BNT.
I starten af 2005 var cirka 1000 IBM-ansatte i Danmark beskæftiget med logistik og transport. Efterhånden blev antallet udvidet med omkring 200.