Det var en uheldig kombination af en forpustet gammel server og en sinket levering af en ny, der mandag og tirsdag skabte problemer for den danske motionstjeneste Endomondo.com.
"Det er sort uheld," forklarer Mette Lykke, en af stifterne af Endomondo.
I et døgns tid kunne brugerne bruge de gratis mobilapplikationer til at måle tider, når de skulle løbe, cykler eller padle, men de kunne ikke lægge resultaterne op på hjemmesiden for at prale over for venner eller måle op mod ens tidligere præstationer.
Mette Lykke afviser, at Endomondo skulle være i pengenød og fortæller, at tjenesten har flere planer for, hvordan der skal hentes penge hjem.
Eksplosion i brugere
Fra starten af juli har tjenesten næsten fordoblet antallet af medlemmer, blandt andet gennem en kampagne i samarbejde med Blackberry. Omkring den første juli havde tjenesten omtrent 200.000 brugere. I dag er der 350.000. Samtidig er blot 10 procent nu danske brugere, mens det var 90 procent for et år siden, fortæller Mette Lykke.
Den gamle server kunne ikke følge med, og det har sænket hastigheden.
"De sidste par uger har man godt kunnet mærke, at Endo ikke har været så glad, som han plejede at være," siger Mette Lykke.
Da det i juli gik op for folkene bag Endomondo, at udstyret satte ud, bestilte de nye servere. De skulle have været kommet i sidste uge, men leveringen blev forsinket. Mandag gik det gamle udstyr ned - en dag før det nye udstyr kom, tirsdag eftermiddag.
"Vi arbejdede på at få de nye servere op at køre i stedet for at forsøge at fikse den gamle," siger Mette Lykke.
Penge i kassen
ComON spekulerede tidligere tirsdag aften på, om det kan skyldes mangel på penge, at gratistjenesten Endomondo ikke har haft ordentlig udstyr. Indtil videre har firmaet, der har eksisteret siden 2007, haft et underskud på mindst et par millioner, viser det seneste regnskab fra 2009.
Mette Lykke afviser, at der skulle være pengemangel. De tre stiftere har skudt penge og gratis arbejdskraft i projektet de første halvandet år, men i dag har fem-seks investorer derudover skudt penge i idéen.
"To af dem er professionelle business angels, mens to andre er tidligere atleter, der bare synes, det er en god ide," siger Mette Lykke, der ikke vil sætte navn på.
Tjenesten arbejder ifølge Mette Lykke med to fremtidige finansieringsmodeller. I dag har Endomondo allerede en webshop, hvor brugerne kan købe sportsudstyr. Planen er, at den skal integreres motionstjenesten, så brugerne får intelligente reklamer. Hvis en løber eksempelvis er begyndt at løbe igen efter at have holdt en pause, kan Endomondo måske foreslå at kigge på noget nyt løbeudstyr.
Derudover vil Endomondo lade relevante firmaer, eksempelvis producenter at løbeudstyr, eksponere konkurrencer via siden. Dermed får Endomondo penge, og brugerne får mulighed for at vinde eksempelvis løbeudstyr. Mobilproducenten Blackberry har eksempelvis holdt en konkurrence via Endomondo, hvor man kunne vinde en mobil.
"Det skal opleves som en service og ikke som reklame," forklarer Mette Lykke.
Den anden indtjeningsmulighed er at lave en betalingsapplikation ved siden af den gratis, som allerede kan hentes til eksempelvis iPhone, android-mobiler, Nokia og mange andre mærker. En applikation, der koster penge, skal tilbyde ekstra muligheder for at overvåge ens sportspræstationer, men Endomondo er endnu ikke gået i gang med at udvikle på betalingsapplikationen.
"Det er ikke inden for den næste måned, at den kommer," siger Mette Lykke.