Surftown: De andre snyder

Webhotellet Surftown forsøger at efterleve Forbrugerombudsmandens retningslinjer. Men konkurrenterne slipper uden konsekvens af sted med ulovligheder, mener Surftown, der hævder at have tabt millioner på at være klassens duks.

Webhotellet Surftown føler sig svigtet af Forbrugerombudsmanden.

Ombudsmanden er nemlig gået i gang med et halvhjertet forsøg på at rydde op i webhotelbranchen, og indtil videre har betræbelserne kun givet økonomiske hug til Surftown. Konkurrenterne slipper for videre tiltale, selv om de foretager ulovligheder, mener det forudrettede webhotel.

Kritikken skyldes, at Forbrugerombudsmanden sidste år gav Surftown en bøde på 50.000 kroner, fordi firmaet glemte at oplyse moms på sine priser til private. I erkendelse af det ændrede Surftown både prismærkningen og en række andre ting, der ifølge firmaet giver kunderne bedre betingelser, end loven kræver.

Ifølge marketingschef Thomas Folmann hos Surftown havde man nemlig håbet på, at Forbrugerombudsmandens indsats var starten på en tilbundsgående oprydning i webhostingsbranchen, der er kendt for en række kritisable betingelser.

Surftown fjernede derfor også sine automatiske bindinger på 12 måneder, hvilke blev gjort ulovlige i en sag mod Viasat for tre år siden.

Nu står Surftown tilbage som branchens duksedreng, for en stribe af konkurrenterne kræver stadig, at kunderne tvinges til at betale for et helt år, hvis de glemmer at opsige det. Og det undrer marketingschefen, at ombudsmanden ikke griber ind over for bindingerne.

»Uden at gå i detaljer omkring vores omsætning kan jeg godt afsløre, at vores nye praksis omkring bindingsperioder har kostet millioner på bundlinjen. Og de penge havde jeg da hellere anvendt på at konkurrere på lige vilkår med resten af branchen,« skriver Folmann på Surftowns blog.

Til Politiken forklarer procedurefuldmægtig Susanne Richter hos Forbrugerstyrelsen, at man ikke har ressourcer til at gribe ind over for hele branchen, men at man kun vil kaste sig over de firmaer, som kunderne klager over.

Styrelsen venter desuden på en revision af forbrugeraftaleloven, som forventes vedtaget i december. Ændringerne vil generelt gøre det ulovligt at binde forbrugere til abonnementer ud over seks måneder. Efter den sjette måned skal det dog være muligt at forlade et firma med en måneds varsel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere