En amerikansk gruppe af forskere fra universiteter i Seattle og San Diego har brugt de sidste to år på at undersøge sikkerheden i bilernes computer-systemer. Nu har forskerne demonstreret, at det er muligt at overtage kontrollen over alt fra bilernes bremser til centrallåsen gennem en trådløs Bluetooth-forbindelse. Det skriver MIT's Technology Review.
Forskningsresultaterne blev præsenteret i denne uge i en høring hos Committee on Electronic Vehicle Controls and Unintended Acceleration, der blev nedsat efter problemer med bremsesystemerne i Toyota Prius.
De samme forskere har tidligere vist at de kan overtage kontrollen med bilens computersystemer hvis de har fysisk adgang til bilens centrale diagnose-interface – et stik, der typisk er placeret under instrumentbrættet i alle nyere biler.
Nu har forskerne så bevist, at det samme kan gøres over en Bluetooth-forbindelse. De har fundet en sårbarheden i bilens Bluetooth-system, som normalt bruges til håndfri opkald. Denne sårbarhed kan så misbruges til at installere og afvikle kode, der gør det muligt at få den fulde kontrol over alle bilens it-systemer.
Forskerne har brugt en simpel smartphone til at hacke bilen. Først har forskerne gennemført omkring 130 opkald til bilen for at få adgang til systemerne, og herefter har de uploadet koden skjult i et 14 sekunders lydklip. De fandt også andre veje til at få adgang, herunder bilens medieafspiller.
Denne angrebsmetode kan blandt andet bruges til at finde og stjæle en bil uden at skulle bryde ind i bilen, eller man kunne overvåge en bil og tvinge den til at sende sin GPS-position med bestemte intervaller. Endnu mere skræmmende er måske, at man kunne sabotere bilen, f.eks. aktivere dens bremser under kørslen.
Der er ingen beviser på, at kriminelle allerede har udnyttet disse muligheder, men det er nok kun et spørgsmål om tid.
Forskerne opfordrer nu bilfirmaerne til at forbedre sikkerheden. I mange år har der været fokus på den fysiske sikkerhed med airbags og seler. Nu er det på tide, at man også begynder at tænke på den elektroniske sikkerhed i bilerne.