Snart kan OCES-certifikater bruges som identifikation i KMD's borgerservice-tjenester, som er samlet på NetBorger-portalen og desuden er tilgængelige direkte gennem kommunernes hjemmesider. Hidtil har man skullet bruge en pinkode for at melde flytning eller benytte andre af tjenesterne, men fra den 1. oktober kan man anvende den digitale signatur i form af OCES-certifikater.
»Flere undersøgelser har peget på, at kommunerne anså de manglende certifikater som en af de største barrierer for øget elektronisk selvbetjening. Nu er den barriere væk, så nu ser jeg frem til, at kommuner og andre offentlige organisationer griber bolden og markedsfører digital borgerservice endnu mere markant over for borgere og erhvervsliv. Og det vil vi fortsat hjælpe med til,« siger adm. direktør Lars Monrad-Gylling, KMD.
KMD fortæller at det ikke er forbundet med ekstra omkostninger for kommunerne at bruge OCES-certifikater i borgertjenesterne.
TDC og Videnskabsministeriet har forhandlet en aftale om kommunernes eventuelle betaling for brug af såkaldte PID-lister til tjek af borgernes digitale identifikation. Aftalen er netop indgået og betyder, at kommunerne ikke skal betale for brug af PID-listen.