Store statslige it-projekter rummer ikke kun risiko for nye it-skandaler. Den meget detaljerede proces, der går forud, når staten skal indkøbe nye it-systemer, er ofte spild af tid – og penge – for de firmaer, de lever af at udvikle systemerne. Den skyldes den komplekse proces omkring de lovpligtige EU-udbud, fortæller flere leverandører ifølge Version 2.
»Vi arbejder lige nu med nogle udbud, som er så omfattende, at det ville være billigere for os bare at forære løsningen væk til kunden. Det er rimeligt, at man har omkostninger på én million kroner, hvis man byder på en sag til 100 millioner. Problemet er de udbud til 10 millioner kroner, hvor vi måske er fire leverandører, der byder ind, og omkostningerne på at byde stadig er én million kroner,« siger Peter Perregaard, direktør i Software Innovation til Version 2.
Hos konkurrenten Traen, der også er storleverandør til det offentlige, har man samme negative opfattelse af systemet:
»Under nogle udbud kan der for eksempel være så mange detaljerede og ufravigelige krav, hvor man tænker, at ens løsning næsten skal opfindes helt forfra, hvis man skal leve op til kravene, selvom ens løsning sådan set opfylder de grundlæggende behov,« siger Jakob H. Kraglund fra Traen.
Som ComON kunne fortælle i går er regeringen klar med en rapport om årsagen til de mange fejlslagne it-projekter i det offentlige Danmark.
”Der er ingen tvivl om, at vi i det offentlige er for dårlige til at håndtere store it-projekter. Når vi over de seneste år har skønnet forkert i størrelsesordnen en milliard kroner, så er det tydeligt, at vi har et for dårligt overblik over projekterne,” siger digitaliseringschef i Finansministeriet Lars Frelle-Petersen til ComON.