Der skal mere tortur i spil

Vi mangler spil, der viser konsekvenserne af tortur, så vi bedre kan relatere til begivenhederne i krig og på den amerikanske Guantanamo-base, skriver Wired.

En af missionerne i World of Warcraft udvidelsen Wrath of the Lich king involverer tortur. I questen "The Art of Persuasion" er opgaven at torturere information ud af en bundet magiker. Man skal stikke ham gentagne gange med redskabet "Neural Needler" en dims der påfører "stærk smerte, men ikke giver varige mén".

Det har ført til en del debat. Er det nødvendigt at kræve af spillerne, at de torturerer for at komme videre i spillet og nå de højere levels?

Men Wireds Clive Thompson argumenterer for, at flere spil skal indeholde torturscener og bedre torturscener. Den måde tortur bliver fremstillet i massemedier som Hollywood film og tvserien 24timer er nemlig kraftigt misvisende. Torturen bliver ofte reduceret til en nødvendig måde at få information, der kan redde tusindvis af liv. Eller også udholder helten ufattelig smerte og tager en hård og grusom hævn.

Ingen af scenarierne koncentrerer sig om konsekvenserne ved tortur. Nok er John Rambo blevet en smule indadvendt efter sine oplevelser i Vietnam, men de livsvarige psykiske og fysiske konsekvenser bliver der ikke rigtig dvælet ved.

Det er her spil kommer ind i billedet. Spil kan gøre torturen nærværende og i Clive Thompsons amerikanske perspektiv især gøre Guanatanamo fangelejren nærværende.

Han kritiserer Wrath of the lich king for ikke at tage tanken om tortur i spil helt ud i dens virkelige konsekvenser. For eksempel burde Blizzard have gjort questen valgfri, men med en stor belønning. Hvis man tog questen og fik belønningen ville man blive kendt som en bøddel, der torturerede for egen vindings skyld. Ud over de konsekvenser det kunne have for ens forhold til de andre spillere, så kunne det have den konsekvens af monstrene ville være mere eller mindre tilbøjelige til at angribe en. Enten ville de have hævn over mishandlingen, eller også havde mishandlingen skræmt dem så meget, at de holdt sig langt væk.

»Personligt mener jeg, flere spil skulle have mere og bedre tortur. I dette alarmerende kapitel i amerikansk historie ville torturspil måske starte den bedste offentlige debat hidtil,« slutter Clive Thompson sin kommentar med.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere