Google går målrettet efter at lokke Microsoft-kunder over på den webbaserede kontorløsning GoogleApps. Gennem det seneste år har tusindvis af danske SMB-virksomheder fravalgt Microsoft Office til fordel for den billigere løsning fra Google.
Udviklingen bekymrer flere it-forhandlere, som frygter, at onlineløsninger på sigt vil undergrave deres forretning. Samtidig oplever de, at Google på det seneste har skruet op for salg og markedsføring af GoogleApps.
»Der bliver sparket mange døre ind ude hos kunderne, og der er ingen tvivl om, at Google tager for sig blandt kunder, som ønsker de billigste it-løsninger,« lyder en typisk forhandlerkommentar.
Hos Google Enterprise bekræfter nordisk chef Jesper Ritsmer Stormholt, at direkte kontakt til kunder er en del af Googles salgsarbejde på SMB-markedet. Men han afviser, at der er tale om en egentlig offensiv.
»Vi har et mål om at komme til at tale med mange kunder. Det kan ske online, via telemarketing, eller ved at vi møder dem ude i virksomhederne. Men det er en løbende aktivitet, som med tiden har gjort os mere synlige i markedet,« siger Jesper Ritsmer Stormholt.
Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange sælgere Google har ansat, ligesom han holder antallet af Google-partnere for sig selv.
Hos forhandleren Appspeople har man specialiseret sig i at sælge Google-løsninger til blandt andet SMB-kunder. Direktør Mikkel Vibits fortæller, at han allerede har over tusind kunder, og at han jævnligt modtager salgsleads fra Google.
»Vi tror på, at Google Apps bliver ekstremt stort, og at der inden for de næste par år vil være mange tusind virksomheder, som bruger Apps som deres it-platform,« siger Mikkel Vibits.