Virksomheder og private skal ikke forvente at få mere overskuelige teleregninger, der ville gøre det nemmere at sammenligne tilbuddene fra de forskellige teleselskaber. ToldSkat havde ellers i løbet af 2004 arbejdet ihærdigt på at få teleselskaberne til at leve op til EU's nye momsbekendtgørelse, som fastslår at enhedsprisen skal fremgå af fakturaen.
Men på årets tredjesidste dag, den 29. december, sendte ToldSkat et brev til teleselskaberne, hvor de bøjer sig for teleselskabernes argument om, at det ville volder store kvaler at skulle sætte enhedspris på alle opkald på telefakturaerne.
»Momslovens fakturakrav har det overordnede formål at sikre korrekt afregning af moms dels hos sælger, dels hos (...) køber (...). Hvis dette overordnede formål er opfyldt, skal der efter styrelsens opfattelse som udgangspunkt ikke stilles krav om specifikationer, som kun vanskeligt kan opfyldes, og som vil indebære mere administrativt bøvl. Det vil således ikke være rimeligt at forlange, at hver enkelt samtale skal specificeres særskilt på fakturaen,« skriver ToldSkat i et brevet til teleselskaberne.
Dermed strækker ToldSkat våben i den mere end 6 måneder lange strid om den korrekte udformning af en teleregning. En strid, som har kørt på de høje nagler. Således opfordrede TDC's topchef Henning Dyremose i IT-avisen ComON i oktober sidste år i skarpe vendinger ToldSkat til at koncentrere sig om at virksomheder betaler den korrekte moms og så i øvrigt blande sig udenom udformningen af teleregningerne.
Kilder inden for telebranchen peger over for IT-avisen ComON på, at teleselskabernes modvilje mod at skulle ændre deres fakturaer hænger sammen med de meget komplicerede fakturasystemer som teleselskaber af en vis størrelse bruger. De er ganske enkelt så komplekse, at det ville medfører udgifter i millionklassen, hvis de skulle ændres til at kunne håndtere enhedspriser.