Portalerne i Europa sidde tungt på annoncemarkedet. Forrester har forhørt sig hos de største annoncører på Nettet i Europa, og de svarer at hele 30 procent af annoncebudgetterne havner hos portalerne. Men effektiviteten af annoncerne er for dårlig mener Forrester. Det viser sig nemlig, at portalerne kun genererer 18 procent af omsætningen for annoncørerne, skriver nyhedstjenesten digitoday.
- Portalerne leverer ikke. De vil være alt for alle, så de overfodrer brugerne med information og indhold, som brugerne aldrig får klikket sig igennem. For eksempel må brugeren klikke sig igennem et utal af sider for at nå til vores betalte link, fortæller en netbaseret Britisk bilforhandler til Forrester Reserach.
Forresters undersøgelse viser, at 39 procent af al annoncering på Nettet i England går gennem en af de tre største portaler. I Europa generelt er tallet på 30 procent. Alligevel mener hele 43 procent af de adspurgte, at portalernes vigtighed som annoncemedie vil falde drastisk den kommende tid.
En af de annoncemetoder Forrester fremhæver som brugbar i fremtiden er såkaldt affiliate-netværk. Her betaler annoncøren kun på et per-salg basis. Med andre ord må portalerne gøre sig umage for at sælge annoncørens vare for selv at tjene penge.
(Kilde: Digitoday og BrugNettet)