Først blev det vedtaget. Så blev der leget stilleleg. Og så blev der for alvor skruet op for tempoet.
Et af de største elektroniske projekter i det offentlige har været undervejs i et par år, men først i sensommeren 2004 stod det klart, at danske virksomheder i tusindetal skulle ud at anskaffe sig et system til at håndtere elektroniske fakturaer.
Fra 1. februar ville det offentlige nemlig ikke længere se en papirfaktura indenfor dørene, og derfor måtte de mange virksomheder, som leverer til det offentlige, i al hast indstille sig på den nye hverdag.
I august kom det som en overraskelse for størstedelen af dansk erhvervsliv, da det viste sig at virksomhederne kun havde godt fire måneder til at blive klar. Og da det i december kom frem, at der pludselig skulle nye oplysninger på fakturaerne og de alle sammen derfor skulle laves om, steg erhvervsorganisationernes protester endnu et niveau.
Nu har finansministeren omsider bøjet sig, og indført en glidende overgang. Det kom som en lettelse. Men når en erhvervsorganisation, som Dansk Industri betragter de seneste måneder, så er det ikke just et positivt forløb, man ser tilbage på.
»Informationen fra ministeriet har været stærk kritisabel. Først den 11. januar - tre uger før skæringsdatoen - kom vejledningen til hvordan man som virksomhed skulle forholde sig. Og det var til download. Først ugen efter var den tilgængelig i papirform,« understreger konsulent i Dansk Industri, Sune Jensen.
I Økonomistyrelsen, der har haft ansvaret for at gennemføre projektet, afviser man dog kritikken.
»Vi har hele tiden sagt, at det har været en ambitiøs tidsplan, men vi mener, at den er blevet gennemført på en rimelig fornuftig måde. Allerede sidste år skrev vi rundt til leverandørerne, og orienterede dem om de nye vilkår. Siden har vi løbende lagt information ud på internet. At vi så her efter jul har udvidet den information ved at lave en pjece, synes jeg da kun er positivt,« siger vicedirektør i Økonomistyrelsen Henrik Pinholt.
Faktura-hastværk kan føre til styrket Virk
Dansk Industri holder dog fast i, at projektet med de elektroniske fakturaer er blevet gennemført for hurtigt. Men netop det kan vise sig at få en uventet positiv effekt for den digitale forvaltning i Danmark, fordi virksomhederne er blevet tvunget til at se mulighederne inden, de var klar.
»Selv om det har været et kritisabelt og kaotisk forløb, så er faktum alt andet lige, at mange virksomheder på det nærmeste er blevet presset til at få øjnene op for den digitale forvaltning og de økonomiske fordele, som det medfører. Flere virksomheder vil i den kommende tid konkret kunne mærke besparelser, og det vil helt sikkert få nogle til at overveje, hvordan de kan få flere besparelser,« siger Sune Jensen.
Og det kan blandt andet få en effekt på brugen af andre offentlige elektroniske services som eksempelvis erhvervsportalen Virk.dk.
»Men jeg vil gerne understrege, at selv om det isoleret se er positivt, så er måden det er sket på langt fra positiv. Og det har skadet den digitale forvaltnings image hos vores medlemmer,« siger Sune Jensen.