Det kan betale sig at tænke sig grundigt om inden man lægger personlige oplysninger ud på nettet eller skriver en frisk kommentar i en debatforum. For det kan komme tilbage som en boomerang når man senere søger et job. Seks ud af ti rekrutteringsfirmaer søger oplysninger om jobansøgere på nettet, og hver tiende har fravalgt en kandidat på baggrund af det, de fandt. Det viser en rundspørge blandt 58 virksomheder, som magasinet Samvirke har foretaget. Det virkelige tal kan være endnu højere, for flere af firmaerne ønskede ikke at svare på spørgsmålet, der opfattes som ømtåleligt.
Generelt viser undersøgelsen, at jo højere en stilling der er tale om, jo mere information søges der på nettet. De fleste af rekrutteringsfirmaerne bruger Google og LinkedIn til at søge efter oplysninger, og 10 procent benytter Facebook.
Et af de adspurgte firmaer fortalte om en kandidat, der havde undladt at fortælle, at vedkommende var engageret i lokalpolitik. Det blev afsløret efter en søgning på nettet, og kandidaten blev ikke ansat.
»Det er en sober måde at skille skidt fra kanel på. Hvis du har skrevet i dit CV, at du har gennemført Copenhagen Marathon fem gange, så er det da mærkeligt, hvis ikke der står noget som helst om det på internettet,« siger Nikolaj Henum fra firmaet Adecco til Samvirke.
Han afviser til gengæld, at gamle billeder fra den vilde ferie på Ibiza kan få indflydelse på vurderingen af jobansøgningen.