Danske virksomheder efterlyser en fælles offentlig portal med adgang til alle offentlige skemaer og blanketter. Det viser en analyse, som Megafon har foretaget for Hewlett-Packard. Syv ud af ti virksomheder mener, at de ville bruge offentlige tjenester i højere grad, hvis der fandtes én fælles portal.
»En nyligt offentliggjort undersøgelse har vist, at de danske virksomheder stadig bruger de traditionelle kommunikationsformer i højere grad end de offentlige digitale tjenester. Derfor har vi fundet det relevant at spørge virksomhederne, hvad der skal til for at få dem til at bruge de offentlige digitale tjenester. Og her mener 72 procent altså, at det er sandsynligt, at de ville bruge de digitale ydelser i større udstrækning end i dag, hvis der fandtes én fælles offentlig portal,« siger Peter Harder, chef for HP's salg til den offentlige sektor.
Han henviser til, at flere andre lande allerede har etableret portaler, der fungerer som en samlet indgang til det offentlige.
»I Hong Kong indgik det offentlige og private for nogle år tilbage et partnerskab, der resulterede i én fælles portal for både borgere og virksomheder. HP har været med til at udvikle denne portal, der har eksisteret siden 2000, og som i dag er meget benyttet blandt Hong Kongs borgere og virksomheder. Det kunne være oplagt, at Danmark benyttede erfaringerne fra udlandet og selv etablerede en fælles offentlig portal, evt. i samarbejde med det private,« siger Peter Harder.