Ifølge de seneste tal fra Dansk e-handelsanalyse har 12 pct. af danskerne handlet via mobiltelefonen i den seneste måned mod 7 pct. på samme tid sidste år. Stigningen i den mobile e-handel er dermed på 70 pct. Det er især aldersgruppen mellem 18 og 34 år, der handler mobilt. Denne aldersgruppe handler også væsentligt mere i udenlandske netbutikker end andre grupper.
Blandt de ældre er der ikke så mange, der har brugt mobiltelefonen til e-handel. Kun 5 pct. af de adspurgte over 56 år har handlet mobilt.
”Tallene understreger, at det stærkt stigende antal smart-phones med netadgang gør det nemmere og enklere at handle på nettet. Mobilen bliver i fremtiden det helt afgørende omdrejningspunkt i kontakten mellem forbruger og forretning. Det stiller derfor krav til e-butikkerne, der skal sikre, at deres websites også har en mobiltilpasset udgave,” siger Henrik Theil, der er kommunikationschef hos Foreningen for Distance- og Internethandel.
Blandt grundene til ikke at handle med mobiltelefonen nævner de adspurgte især, at det er nemmere at bruge pc'en, og at de har et mobilabonnement uden mulighed for e-handel.
Den seneste opgørelse for e-handel i årets andet kvartal viser også, at hver sjette har prøvet at handle dagligvarer på nettet - det er især kvinder mellem 35 og 55 år.
Blandt de mest besøgte handelssteder kommer DSB ind på førstepladsen, mens Telmore er nr. 2 og CDON har tredjepladsen. Herefter kommer eBay og Amazon.