Dårlig kommunikation koster dyrt

Ifølge en ny undersøgelse koster dårlig planlægning og afbrydelser op til 67.000 kroner per medarbejder årligt.

Forældede kommunikationsløsninger og dårlig planlægning betyder at erhvervslivet hvert år spilder millioner af kroner. Det fortæller en brugerundersøgelse som analysebureauet Insignia Research har foretaget på vegne af Siemens Enterprise Communications. Den omfatter også danske virksomheder.

Problemet med fragmenteret kommunikation og daglig spildtid skyldes blandt andet ventetid på informationer fra kolleger, partnere og kunder, uønskede e-mails og opkald, dårlig planlægning af møder og manglende teamkoordination.

»Et af de største problemer er, at langt de fleste af os ikke opfatter den daglige spildtid og de ekstra omkostninger som et problem. Vi er så vant til det, at vi ikke tænker på, at kommunikation kan være anderledes og mere effektiv. Det handler ikke kun om ny teknologi, men i høj grad om ændrede arbejdsrutiner og en ny måde at tænke på,« siger Thomas Lethenborg, adm. direktør i Siemens Enterprise Communications.

Blandt de adspurgte svarer 94 procent, at de venter i gennemsnit fem timer og 20 minutter om ugen på informationer fra andre for at fuldføre deres opgaver. Respondenterne spilder i gennemsnit næsten otte timer om måneden på grund af dårlige kommunikationsværktøjer på hjemmearbejdspladser og på farten i forhold til, hvis de sad i virksomheden.

Ifølge undersøgelsen spilder virksomhederne op til 67.000 kroner per medarbejder årligt i tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ansatte venter på informationer fra andre for at fuldføre deres opgaver.

Siemens ser undersøgelsen som et argument for en Unified Communications-løsning, der integrerer telefoni-, e-mail-, chat- og konferencekommunikation og dermed kan overflødiggøre en del rejseaktivitet, fordi møderne kan holdes som telefon- og video-konferencer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere