Forældede kommunikationsløsninger og dårlig planlægning betyder at erhvervslivet hvert år spilder millioner af kroner. Det fortæller en brugerundersøgelse som analysebureauet Insignia Research har foretaget på vegne af Siemens Enterprise Communications. Den omfatter også danske virksomheder.
Problemet med fragmenteret kommunikation og daglig spildtid skyldes blandt andet ventetid på informationer fra kolleger, partnere og kunder, uønskede e-mails og opkald, dårlig planlægning af møder og manglende teamkoordination.
»Et af de største problemer er, at langt de fleste af os ikke opfatter den daglige spildtid og de ekstra omkostninger som et problem. Vi er så vant til det, at vi ikke tænker på, at kommunikation kan være anderledes og mere effektiv. Det handler ikke kun om ny teknologi, men i høj grad om ændrede arbejdsrutiner og en ny måde at tænke på,« siger Thomas Lethenborg, adm. direktør i Siemens Enterprise Communications.
Blandt de adspurgte svarer 94 procent, at de venter i gennemsnit fem timer og 20 minutter om ugen på informationer fra andre for at fuldføre deres opgaver. Respondenterne spilder i gennemsnit næsten otte timer om måneden på grund af dårlige kommunikationsværktøjer på hjemmearbejdspladser og på farten i forhold til, hvis de sad i virksomheden.
Ifølge undersøgelsen spilder virksomhederne op til 67.000 kroner per medarbejder årligt i tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ansatte venter på informationer fra andre for at fuldføre deres opgaver.
Siemens ser undersøgelsen som et argument for en Unified Communications-løsning, der integrerer telefoni-, e-mail-, chat- og konferencekommunikation og dermed kan overflødiggøre en del rejseaktivitet, fordi møderne kan holdes som telefon- og video-konferencer.