Der er massive prisstigninger på vej til kunderne hos Dansk Bredbaand, der leverer højhastigheds-bredbånd samt indholds-pakker til tusindvis af danskere.
På trods af, at de fleste produkter stiger med så meget som 50 procent, forsøger selskabet alligevel at bortforklare prisstigningerne som om de kun gennemføres for at "hjælpe" kunderne.
Bortforklaringen kommer fra selskabets daglige leder, Michael Buchholz. Han henviser til problemerne ved en tidligere prisomlægning ved årsskiftet, der gik den stik modsatte vej af en prisstigning:
Da Dansk Bredbaand gav sine kunder højere hastigheder til samme pris, blev mange af de bemeldte kunder ikke spor glade, forklarer han.
"Folk blev sure over, at de havde fået en hurtigere forbindelse. Jeg er blevet kontaktet af rigtigt mange kunder, der har bedt os om at ændre det. Det har vi taget konsekvensen af og giver nu folk flere muligheder - og de kan frit nedgradere uden ekstraomkostninger," siger han, da ComON spørger ham om, hvorfor Dansk Bredbaand har valgt at hæve sine priser.
Hvorfor folk skulle blive sure over at få høje hastigheder for samme penge, kan han ikke forklare.
Han antyder dog, at mange nok må have stirret sig blinde på hastigheden og formodet, at prisen var højere, men afviser i samme åndedrag, at Dansk Bredbaands kommunikationsindsats skulle have været mangelfuld.
Ikke desto mindre har Dansk Bredbaand ifølge Michael Buchholz taget den dårlige modtagelse af hastighedsstigningen til efterretning og gjort noget helt andet.
Ifølge selskabets egen prislister, som kan ses her, er der pr. 1. april massive prisstigninger over hele linjen - både for de kunder, der køber rene bredbåndsprodukter, og dem, der køber Dansk Bredbaands triple play løsning med telefoni, internet og tv i samme pakke.
Eksempelvis stiger en 10/10 mbit internetforbindelse fra 199 kroner til 299 kroner, mens en tv-grundpakke med 10/10 mbit internet og telefoni stiger fra 249 kroner til 369 kroner (eksemplerne gælder folk, der er direkte kunder hos Dansk Bredbaand i Københavnsområdet).
Michael Buchholz hævder, at kunderne alligevel er blevet bedre stillet, fordi de har fået flere valgmuligheder og nu nemmere kan få en relativt lavere hastighed til få penge sammenlignet med de øvrige udbydere på markedet.
Dansk Bredbaand er ifølge sit senest offentliggjorte årsregnskab en dårlig forretning. Underskuddet blev på 116 millioner kroner efter skat i regnskabsåret 2007, hvilket ifølge den daværende ledelsesberetning skyldes et "utilstrækkeligt" antal kunder.
Ifølge samme redegørelse havde selskabet dengang cirka 60.000 kunder.
Ifølge Erhvervs og Selskabstyrelsen fik Dansk Bredbaand pr. 1. februar i år ny administrerende direktør, nemlig Andreas Fibiger Nørfelt.
Dermed har selskabet siden sin stiftelse i 2000 haft seks forskellige direktører, blandt andre den tidlige Compaq/HP-boss Niels Svenningsen, der nåede at sidde på posten i et halvt år, før han flygtede tilbage til it-branchen.
Bestyrelsesformand for Dansk Bredbaand er den tidligere direktør for den krakkede Nyhedsavisen, Svenn Dam.
Prisstigninger hos Dansk Bredbaand træder i kraft den 1. april.