Klassisk afslørende og undersøgende kvalitetsjournalistik kan ikke betale sig på nettet.
Selv om journalister konstant bliver kritiseret for at være sensationslystne plattenslagere, så er der ingen tvivl om, at det netop er sensationer med patter og mord, som læserne vil have. Det bekræfter en undersøgelse af tidligere FDIM direktør Jon Lund.
Hans udregninger viser, at en enkelt artikel på berlingske.dk, politiken.dk og eb.dk indbringer 975 kroner. Af de 975 kroner skal der fratrækkes løn, husleje og alle andre omkostninger. Derfor kan det ikke betale sig for aviserne at producere tidskrævende kvalitetsjournalistik, der afslører misforhold i samfundet.
Folk klikker hellere på hurtige nyheder om Mascha Vang og Susan K end på afsløringer om korruption i Københavns Kommune. Det kan ikke engang betale sig for aviserne at lave selvstændige nyheder. Folk klikker ligeså meget på rene citathistorier. Det viser en optælling af de mest læste artikler på de tre avis-sites.
"Nettet er ubønhørligt: hvis du vil have trafik og dermed tjene penge, er det ikke grundige seriøse artikler, du skal diske op med. Du er derimod under et konstant pres for at popularisere og skrive hurtigt. Også selvom du må planke historierne fra andre. Der er ikke meget plads til dyrt og seriøst indhold i en reklamefinansieret verden", siger Jon Lund.
Den tunge journalistik bliver istedet produceret til papiraviserne. Men aviserne er ved at uddø. Derfor vil pressens rolle som samfundets vagthund forsvinde.
“På nettet er der simpelthen ikke nok reklame-penge i nyheder, til at det kan betale sig at lave grundig og vel-researchet journalistik. Det varsler ilde for en fremtid, hvor pengestrømmen fra netavisernes trykte søster-udgivelser tørrer ud i takt med oplagsfald og læserflugt. For så er det kun råd til hurtige, lette nyheder. Og så er det farvel til ideen om den fjerde statsmagt, der kan holde politikere og erhvervsliv i ørene” siger Jon Lund i en kommentar til analysen.
Analysen bygger på en opgørelse af antallet af artikler i på berlingske.dk, bt.dk, ekstrabladet.dk og politiken.dk sammenholdt med hvor mange sidevisninger de fire sites i alt har præsteret og et skøn over sidernes reklamepotentiale. I alt lagde de 4.330 artikler, som de fire sites bragte i sidste uge, grund til 65 millioner sidevisninger. I snit skønnes hver af artiklerne at have indbragt 975 kroner i reklameindtægter.
“Der er mange reklame-kroner på nettet. Men langt de fleste af dem går til sites, hvor det er services eller indhold, som det er mere eller mindre gratis at frembringe, der trækker folk til. I forhold til f.eks. Berlingeren er det ihvertfald ikke de store lønudgifter, der tynger hverken Den blå avis, Krak, Google og Facebook” siger Jon Lund.