Sidste år blev Freeway udnævnt til Danmarks største internetsucces. Men hos ledelsen af Viborg-firmaet lyder der nu nye, truende toner om, at man ikke skal tage selskabets status som national-klenodie for givet: Hvis den eksisterende debat om Arto og børnelokkere fører til lovgivning og regler, der stiller Arto dårligere end udenlandsk ejede sites, så vil Freeway flytte til udlandet.
Det siger Freeway-stifter og direktør Morten Wagner i dagens Børsen.
»Det gør livet meget sværere for os, hvis man laver specielt ugunstige forhold for de danske netvirksomheder,« uddyber han.
Efter Ekstrabladets afsløringer af pædofiles frie færd på chatsites for børn og unge er sagen blandt andet blevet taget op i ministersamråd. Nu skal videnskabsminister Helge Sander således i gang med at undersøge, om der skal indføres en særlig digital ungdomssignatur eller om andre indgreb er vejen frem. Målet er, at man skal kunne verificere, om den, man chatter med, virkeligt også er 14 år og ikke 54. Men at lave nye lovindgreb kan komme til at gå ud over dem, der driver de populære chat-sites, siger Freeway-stifteren, og han er parat til at tage konsekvensen:
»Vi kunne flage ud. Det er en tanke, vi må gøre os, hvis det er umuligt at drive socialt netværk i Danmark. Men vi vil bestemt helst drive vores forretning her,« udtaler han til Børsen.
Han påpeger, at Arto er det eneste site i Danmark, der har chat-sikkerhedsmærket, og at Freeway selv er interesseret i, at det bliver sikkert at være på Arto.
Freeway er i forvejen ved at etablere sig i England med nattelivs-tjenesten UK by night, samt i Tyskland og USA, men har hovedparten af sine aktiviteter i Danmark.