Coca Cola oplyser, at de i næste måned lancerer en ny online internettjeneste, Mycokemusic.com. Den tilbyder 250.000 musiknumre fra 8.500 kunstnere. Prisen bliver 99 pence pr. nummer.
Tjenesten baseres på samme koncept som de amerikanske musiktjenester Napster, iTunes og MusicMatch. Tjenesterne har som fælles udgangspunkt, at de sælger musiknumre enkeltvis til brugerne. Brugerne er således frie til at vælge enkelte numre fra et album ud, frem for at skulle købe et helt album.
Mange kendte kunstnere har lovet at donere eksklusive musiknumre til tjenesten de første 12 måneder for at promovere tjenesten.
»Det glæder os, at flere folk får mulighed for at downloade musik. Vi arbejder i tæt sammen med musikindustrien for at få det til at lykkes,« siger Julia Goldin, marketing-direktør hos Coca Cola.
Tjenesten er beregnet til indbyggere i Storbritannien over 12 år. Yderligere detaljer om betingelserne for at anvende tjenesten publiceres i januar ved lanceringen af tjenesten.
Online musiktjenesterne Napster og iTunes danner tidens hotteste brands for online salg af musik, men begge tjenester tilbydes kun i USA.
Apple har planer om at lancere iTunes målrettet det europæiske marked, men har ikke indikeret, hvornår det sker.
Europæiske brugere har flere, men mindre kendte alternativer for online-køb af musik. Et alternativ for de europæiske brugere er distributionsselskabet OD2, der henviser til salg af ikke mindre end 210.000 musikfiler.