Open source stadig en sjældenhed i det offentlige

Kun to procent af de offentlige myndigheder bruger open source-kontorpakker, konstaterer Danmarks Statistik i en ny rapport.

I det sidste år er udbredelsen af den digitale signatur fordoblet i det offentlige, og andelen af myndigheder der foretager elektronisk indkøb med digital fakturering er steget fra 19 til 69 pct. Det fortæller den årlige undersøgelse af den offentlige sektors brug af it fra Danmarks Statistik.

Den viser også, at 3 ud af 10 myndigheder bruger open source-software på et eller flere områder. Udbredelsen af open source er stort set uforandret i forhold til 2004.

En femtedel af myndighederne bruger open source-programmer på egne servere. På medarbejdernes pc'er er open source software til gengæld meget sjælden og findes kun hos 2 pct. af myndighederne.

Blandt de største barrierer for open source nævnes manglende tilpasning af fagsystemer, usikkerhed om produkternes modenhed og mangel på leverandører og support.

De statslige myndigheder, som er de hyppigste brugere af open source, tillægger generelt barrierne mindre betydning end amter og kommuner.

Mere end hver anden myndighed anvendte elektronisk sagsstyring i 2005. Der er tale om en markant stigning i forhold til 2002, hvor det drejede sig om hver tredje myndighed. Der er også sket en stigning i antallet af papirløse sager.

Hos det store flertal af myndighederne kan der downloades blanketter eller bestilles materiale via hjemmesiden. De fleste tilbyder også mulighed for at indsende oplysninger via web-formularer, men kun 9 pct. af amterne og 18 pct. af kommunerne giver mulighed for fuldstændig selvbetjening med elektronisk »straksafgørelse«.

Myndighederne blev også spurgt om, hvor stor en andel af dokumenterne der ankommer elektronisk. De fleste myndigheder modtager under en fjerdedel af deres dokumenter elektronisk, hvad enten det er fra borgere eller virksomheder. 22 pct. af myndighederne modtager mindst en fjerdedel af dokumenterne fra borgere elektronisk.

De største hindringer for forbedringer af den digitale forvaltning handler om økonomi og utilstrækkelige offentlige rammebetingelser, konstateres det. Når det gælder elektronisk adgang til data er den største barriere, at tilpasningen af systemer og snitflader er for dyr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere