Flere end en million danskere bruger netbanker med systemfejl.
Danske Bank og Sydbanks edb-systemer er så usikre, at det allerede har kostet de første kunder mindre formuer. To netbank-kunder har mistet henholdsvis 52.000 og 100.000 kroner, fordi systemerne ikke er sikre nok.
Det fastslår pengeinstitutankenævnet i to kendelser ifølge Ekstra Bladet.
De to banker nægter nu at hjælpe deres kunder. Danske Bank og Sydbank ønsker ikke at dække kundernes tab. De to banker vil ikke engang forbedre deres it-sikkerhed. Det betyder, at simple tastefejl stadig kan få uoverskuelige konsekvenser for de anslået 1,2 millioner bankkunder, som benytter netbank hos Danske Bank, BG Bank, Sydbank og flere mindre banker.
»Jeg er lamslået over deres systemer. De er ikke sikre nok, og ankenævnet underkender simpelt hen den måde, de har opbygget dem på,« siger Lotte Aakjær Jensen, økonom i Forbrugerrådet, til Ekstra Bladet.
2,7 millioner danskere har så stor tillid til bankerne, at de selv ordner deres banksager over internettet. Heraf bruger omkring 44 procent de systemer, som ifølge ankenævnet er usikre. Det skriver avisen.
Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen kommer nu ind i sagen, fordi bankerne ikke vil gøre systemerne sikre.
»Men det er to meget principielle og vigtige afgørelser, derfor beder vi nu Finansrådet og de involverede banker om en forklaring,« siger Søren Iversen, jurist hos Forbrugerombudsmanden.