Det britiske nyhedsbureau Reuters har taget springet i den virutelle verden. Fra på onsdag vil bureauet være en fast bestandel af det virtuelle onlinespil Second Life.
Via siden www.secondlife.reuters.com vil indbyggerne i den virtuelle verden, der tæller 900.000 indbyggere løbende blive opdateret med nyheder fra både den »rigtige« verden og den virtuelle.
Gennem en bærbar modtager kan de virtuelle indbyggerne modtage og debatere nyhederne. Nyhedschefen i fake-verdenen er en rigtig Reuters-journalist Adam Pasick, som i Second Life vil agere under navnet Adam Reuters.
Han ser ikke noget problem i at rapportere fra både den virkelige og kunstige verden.
»Faktisk er der ikke de store forskelle på at rapportere fra den rigtige verden,« siger Adam Pasick.
Han vil hellere gå op i at være upartisk, sandhedssøgende, hurtig. Kort sagt kriterier som Reuters bestræber sig på at opfylde til hverdag.
Nyhedsbureauet er ikke den eneste virksomhed, som har indtaget en plads i den virtuelle verden. Blandt andre større virksomheder kan nævnes Toyota, Adidas samt pladeselskabet Sony BMG.