Microsoft kunne onsdag annoncere lidt af et scoop. Softwarefirmaet har indgået et partnerskab med Twitter om at tilbyde realtids-søgning i tjenestens beskeder gennem Bing-søgemaskinen. Men glæden for Microsoft varede kun kort. Kun få timer senere kunne Google meddele, at man har indgået et lignende partnerskab med Twitter.
Både Bing og Google skal fremover tilbyde søgning i Twitter-beskeder stort set i det øjeblik, de er sendt ud på tjenesten. Denne form for realtids-søgning stiller helt nye udfordringer til søgemaskinerne.
Hos Microsoft er man allerede klar med en testversion af sin Twitter-søgning, mens Google først er klar ”om nogle måneder”.
Og Bing har endnu et kort i ærmet. Microsoft har også indgået en aftale om at indeksere indholdet hos Facebook. Indtil videre har Google ikke en tilsvarende aftale.
Bing er stadig en dværg sammenlignet med Google, men det går stille og roligt fremad for Microsofts søgemaskine.
Den store vinder er sandsynligvis Twitter. Det vides ikke om Microsoft og Google betaler for retten til at indeksere Twitter-beskederne, men det er sandsynligt og vil i så fald være de første betydelige indtægter for det lille firma i San Francisco.