Som ComON kunne fortælle i sidste uge har den hæderkronede avis New York Times bygget en betalingsmur om sit websted. Fremover kan brugerne kun læse 20 artikler om måneden uden at betale. Herefter skal man tegne et abonnement, der koster mellem 15 og 35 dollar om måneden.
New York Times har angiveligt brugt omkring 200 millioner kroner på at konstruere denne betalingsmur. Men nu viser det sig, at den kan omgås med fire linier Javascript-kode. Det skriver Nieman JournalismLab.
Den canadiske programmør David Hayes har allerede udgivet et JavaScript-bookmarklet, NYTClean, der kan bruges til at læse avisen gratis på nettet – også selvom man læser mere end 20 artikler om måneden.
Det ser ud til at New York Times har valgt en model hvor den enkelte artikel altid loader i browseren – uanset om har lov til at læse den eller ej. Herefter bliver artiklen så dækket med et overlay, hvor brugeren bliver bedt om at tegne et abonnement.
Den fulde artikeltekst ligger stadig i HTML-filens kildekode – og denne overlay består blot af lidt CSS og Javascript.
Dermed er det meget let at hente artiklen frem med lidt ekstra Javascript – og det river et stort hul i betalingsmuren.
Der kommer sandsynligvis snart udvidelser til browsere som Firefox, Chrome og Safari, som automatisk fjerner betalingsmuren hos New York Times. Spørgsmålet er så, om avisen vil gøre noget for at få disse udvidelser fjernet fra nettet.
Der findes allerede flere andre huller i betalingsmuren. En mulig smutvej er at bruge en søgemaskine som Google til at springe direkte til den enkelte artikel - New York Times fortæller at folk der kommer fra Google ikke bliver blokeret ligegyldig hvor mange besøg de tidligere har haft.
Hos New York Times er man tilsyneladende bekymret for at miste trafikken fra Google – og accepterer altså, at det ”river hul” i betalingsmuren. Men samtidig fortæller avisen, at man har fundet en løsning sammen med Google der skal forhindre at dette hul bliver systematisk misbrugt.
Der er angiveligt tale om en begrænsning på fem artikler om dagen for brugere der klikker sig videre fra Google til New York Times. Det bliver også gratis at læse artiklerne hvis man springer fra Facebook eller Twitter.
Så New York Times har åbenbart forsøgt at finde en balance mellem åbenhed og behovet for at tjene penge. En balance, som betyder at det i praksis er meget nemt at læse artiklerne gratis for alle som gør sig bare en lille smule umage.
Avisen forsøgte allerede i 2007 at kræve betaling for sine online-artikler, men måtte opgive det. Nu er der så startet et nyt forsøg.
I øjeblikket har avisen omkring 30 mio. unikke brugere på nettet om måneden og det menes at annonceomsætningen ligger på en halv milliard kroner om året. Forventningen er at omkring 85 procent af brugerne aldrig vil ramme grænsen på 20 artikler om måneden.