Hybridbilen Prius er det grønne flagskib hos Toyota, som kombinerer en benzinmotor og elmotor i samme bil. Prius sælges i hele verden – også i Danmark – hvor prisen starter ved omkring 400.000 kr. for den seneste model. Så skulle man tro, at bilen både er miljøvenlig og meget sikker. Men det ser ud til, at de samme problemer med ukontrolleret accelleration, som har fået Toyota til at indkalde millioner af biler til service og reparation, også findes i flagskibet Prius.
Senest kan CNN fortælle om en amerikansk Prius-ejer, som havde lidt af en rædselstur med sin Prius i Californien mandag. Gaspedalen satte sig fast og bilen blev ved med at accellere op til mere end 130 km/t på en kurvet, bakket vej. Bilisten ringede til alarmcentralen, som forsøgte at hjælpe, men uden held.
Først da en politibil havde indhentet Prius'en og instrueret føreren til at bruge de normale bremser og håndbremsen på samme tid, lykkes det at få farten ned til 75 km/t, hvorefter den skræmte bilist kunne slukke motoren og lade bilen rulle indtil den stod stille. Det hele varede i 20 minutter og slutningen kan ses i dette indslag på CNN.
Prius kom helt tilbage i 1997 og bliver til næste år afløst af en såkaldt plug-in hybrid, der skulle være betydelig billigere. Den nuværende Prius har et nikkel-metalhydrid-batteri, som oplades automatisk når bilen bremser. Bilen kan altså ikke lades op ligesom en almindelig elbil. Som navnet antyder kan en plug-in hybrid derimod oplades fra en ganske almindelig stikkontakt. Den indeholder rigtige lithium-batterier og PHV'en skulle være i stand til at køre op til 20 kilometer rent elektrisk - forgængeren Prius III, der kom i efteråret, kan kun klare 1,5 kilometer.
Faktisk er Prius III den første version, der kan køre på el alene - men altså kun halvanden km. PHV'en forlænger dette til 20 km. Men det er heller ikke meningen, at man skal køre en hybridbil kun på el. Kombinationen af en hovedmotor på benzin og en supplerende elmotor skal gøre fartøjet i stand til at køre betydelig længere per liter benzin.
Den nuværende Prius kører mellem 25 og 30 km/l - den kommende PHV skulle være i stand til at køre helt op til 57 km på en liter. Hvis man lader batteriet op fra stikkontakten og samtidig fylder tanken med benzin, skulle bilen være i stand til at køre op til 1.400 km uden stop. Det tager angiveligt et par timer at lade batteriet.
Men spørgsmålet er så, om de mange tekniske problemer kan tvinge Toyota til at udskyde lanceringen af de kommende modeller. De fleste store bilproducenter arbejder ligeledes på hybridbiler og elbiler.