Over halvdelen af de, som har fået bredbåndsforbindelse, har skåret markant ned i antallet af minutter, som de bruger foran tv-skærmen. Det fremgår af en ny britisk undersøgelse - »Broadcasters Beware: Broadband Is Stealing Your Viewers« - som Strategy Analytics ifølge Berlingske Tidende har lavet.
»TV mister millioner af seere som følge af bredbånd,« erklærer David Mercer, analytiker hos Strategy Analytics ifølge Berlingske Tidende.
Undersøgelsen er blevet lavet blandt 800 bredbåndskunder i syv lande. Konklusionen er, at brugerne i stigende grad blandt andet spiller spil, hører musik og ser filmklip på nettet, fordi det er blevet muligt med de ekstremt hurtige internetforbindelser.
Strategy Analytics vurderer, at der ved udgangen af 2004 vil være godt 33 mio. bredbåndsabonnenter i Europa - svarende til hver femte husstand. Om blot fire år vil 42 pct. af alle europæere have bredbånd. Danmark har i øvrigt allerede den største udbredelse af hurtige internetforbindelser i Europa
Såfremt tv skal fastholde nogle af seerne bør tv-stationerne ifølge Strategy Analytics satse meget mere på interaktivt tv.